Stratejik Sorunu Yönetmek

Alphan Manas (Forbes - Temmuz 2006)

Şirketlerde “Stratejik Planlama Bölümü”nü oluştırmak son yılarda trend haline geldi. “Stratejik Planlama” kavramı (İngilizce adı Strategic Issue Management), “Stratejik Sorun Yönetimi” (SSY) olarak 60-70 li yıllarda ortaya çıktı. SSY bir kuruluşun içinde ve dışında bulunan trend ve olayları erken tanımlayıp, erken tepki vermesini sağlayan bir süreçtir. SSY iyi uygulandığında, kuruluşun bütünsel olarak yönünü belirler ve rekabet avantajı yaratır. Ancak hatalı uygulandığı takdirde. Rekabetçiliği körleştirerek kurum için büyük bir irsk oluşturduğu unutulmamalıdır.

Şirketler planlama yaparken “gelecek” hakkında belirli öngörüleri de dikkate almak zorundadır. “Senaryo” özellikle fütüristlerin en önemli araçlarından biridir. Senaryolar, düşünülmeyeni düşünme olgusu içermelidir. Asıl amacı, var olan trendleri ve esas belirsizlikleri tesbit edip geleceğin resimleriyle birleştirmektir.

İlk bakışta SSY ve Gelecek Çalışmaları’nın (GÇ) aynı amaca hizmet ettiği sanılır. Oysa ki ikisinin tek ortak noktası, yeni trendlere olan ilgileridir. SSY trendleri bulurken, GÇ, trendleri, alternatif gelecek senaryoları yaratmak ve öngörü kazanmak için temel olarak kullanılır. SSY, trendler gibi olayların izlerini anlamak amacıyla yapılan gerçek zamanlı bir aktivitedir. Tersine gelecek çalışmaları, trendlere bağlı olarak geleceğe yöneliktir.