Sanal Deneyim Olusturmak

Mehmet Doğan (www.altiustutasarim.com - 22 Mart 2005)

Starbucks’dan bir fincan kahve aldiginizda, yanlizca kahve degil, bir “deneyim” de almis oluyorsunuz. Starbucks’da çalan muzikden, size yardimci olan satis elemanina kadar bircok sey bu deneyimi etkileyen unsurlar. Örnegin, size kahveyi veren kisinin giydigi önlük, pis ve verdigi hizmet kaba ise, kotu bir deneyime para vermis oluyorsunuz. Fakat guleryuz ile karsilayip, size “bugun nasilsiniz?” diye soran ve gercekten sizi etkileyecek derecede bir hizmet veren bir satis elemani, aldiginiz kahveyi size uzatiyor ise, iyi bir tuketici deneyimine para odemis oluyorsunuz. Halbuki kotu ya da iyi bir deneyim sureci icinde aldiginiz kahve (tad, miktar v.b.) ayni olmasina ragmen, iyi bir deneyimde, kahve icin odediginiz paranin karsiligi tam olarak almakla birlikte, oraya yeniden gitmek icin bir nedeniniz oluyor. Bunu saglayan Starbucks’in sattigi “deneyim”.

Bir websitesinin de bu kahve deneyiminden cok farkli bir yonu yok. Aradiginiz bilgiyi size cabucak sunan, kaybolmamanizi sagliyan ve gorsel olarak sizde iyi bir intiba birakan bir site ile, yine ayni bilgileri sunan fakat en az 30 defa oraya buraya tiklamanizi gerektiren, anlamli hata mesajlari vermeyen bir site arasindaki tek fark “kullanici deneyimi”. Aldiginiz bilginin ayni icerige sahip olmasina ragmen, iyi bir deneyim saglayan site, sizin, o siteyi defalarca ziyaret etmenizi saglarken, kotu deneyimli site, rakipleri ile yarisamadigi icin, alternatifi oldugu surece, basarsiz olmaya devam edecektir.

Iyi bir "Kullanici Deneyimini" yaratan ana unsur, kullanicinin, ne amacla ve ne tur bilgileri, hangi zaman dilimi icinde istedigini iyi bilmekte yatar. Bir iPod satin almak icin sitenize gelmis bir kullanicinin aradigi deneyim ile, buzdolabinin nasil calistigini anlayamayan ve bu nedenle kullanici kilavuzu bilgilerini arayan bir ziyaretcinin aradiklari deneyim birbirinden farkli olmalidir.

Yazının orjinal hali için buraya tıklayın.