e(yi)-Ticaret

Mehmet Doğan (www.altiustutasarim.com - 14 Ocak 2005)

Bircok hizmet sektorundeki kurulus, sirket websiteleri ile musterilerinin karsisina cikiyor. Eger, sirket musterileri, sirketin geleneksel ofisinden aldigi hizmeti ve kolayligi, sirketin websitesinden alamiyorsa, bu site, sirkete hicbir kazanç saglamiyacaktir. Hatta zarar bile verecektir.

Isin dogru yapilmasi, burada anahtar kelime. Bircok kisi (buna PhD sahibi olandan tutta, site tasarımcilarina kadar bircok kisi dahil), Internet'te alisveris yapmanin kolay ve guvenli olduguna inanmiyor. Türkiye'de halen, ya kredi kartim calinirsa?, acaba istedigim, siparis ettigim urunu mu gonderecekler? Bu siteyi kim yapti? benim param kime gidiyor? gibi sorulari kendilerine soruyor ve bu kaygilar yuzunden sanal alisveris sitelerinden uzak duruyor.

Peki biz nerede hata yapiyoruz. Hata yaptığımiz yer, sirketlerin, eTicaretin amacini tamamen unutmalari ve amaclarinin yanlizca urun satmak olmasi.

Akilli sirketler, Internet'in avantajlarindan nasil yararlanabileceklerini ve sirket operasyonuna nasil yardimci olabilecegini arastirip, bu konulari anlamaya calisiyorlar (Amazon.com orneginde oldugu gibi). Yani websitesini, websitesi sahibi olmak icin degil, sirketin bir operasyon kanadi olarak aciyorlar. Bir bakima, sirketin ihtiyaclari ile kullanıcınin ihtiyaclarini sanal ortamda evlendiriyorlar.

Peki bu eTicaret modeli nasil islemeli? Neler bilinmeli:

  • Sirketler, sanal ortamda, musteriye bir takim sorumluluk ve gorev vermeli.
  • Geleneksel subeleriniz icin kullandiginiz urun yonetimi modelinin uzerine bir web yuzu olusturup, plansiz bir sekilde kullanıcınin karsisina cikmayin.
  • Soylediklerinize dikkat edin, terim ve kısaltma kullanmaktan kaçının
  • Web sayfaniza zaman taniyin
  • Onceki sisteminizi degistirmeyin; destekleyin
  • Gelenekleri yikmayin, uzerine insa edin.

Yazının orjinal hali için buraya tıklayın.