Pazarlama Nedir?
Ozan Peneklioğlu (27.02.2007)
Pazarlama günümüze dek çeşitli şekillerde tanımlanmıştır. İktisatçılara göre pazarlama; zaman ve yer mülkiyet faydası yaratan eylemlerdir. Mal ve hizmetlerin üretim ve tüketimi arasında zaman ve yer farkı varsa, pazarlama bu farkı giderir ve dengeyi kurar. Mal ve hizmetlerin el değiştirmesiyle mülkiyet faydası yaratılmış olur. (Mucuk; 1997)
1970’li yıllarda ortaya çıkan yeni gelişmelerle, yalnızca mal ve hizmetlerin değil, düşüncelerin de pazarlanabileceği gerçeği kabul edilerek 1985 yılında Amerikan Pazarlama Derneği (AMA) tarafından pazarlama; kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun şekilde değişimi sağlamak üzere, malların, hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını, fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama süreci olarak tanımlanmıştır. (Cemalcılar; 1987)
Pazarlama, karşılanmamış gereksinimleri ve talepleri saptayan; bunların büyüklüğünü ve olası karlılığını tanımlayıp ölçen, organizasyonun hangi hedef pazarlara en etkin şekilde hizmet verebileceğini belirleyen; seçilen bu pazarlara hizmet edecek uygun ürünlere, hizmetlere ve programlara karar veren; ve organizasyondaki herkesin müşteriyi düşünüp, ona hizmet etmesini isteyen işletme fonksiyonudur. (Kotler; 2005)
Günümüz pazarlama uygulaması, genelde bugün bir satışa ve yarın kaybedilmiş bir müşteriye yol açan ticari işlemlere olna bağlılığın ötesine geçmelidir. Pazarlamanın amacı, sadece bir ürünü ya da hizmeti satmak değil, müşterilerle karşılıklı uzun vadeli ve kazançlı bir ilişki kurmaktır. Kısacası, pazarlamanın işi, insanların değişken gereksinimlerini karlı fırsatlara dönüştürmektir. (Kotler; 2005)
1970’li yıllarda ortaya çıkan yeni gelişmelerle, yalnızca mal ve hizmetlerin değil, düşüncelerin de pazarlanabileceği gerçeği kabul edilerek 1985 yılında Amerikan Pazarlama Derneği (AMA) tarafından pazarlama; kişilerin ve örgütlerin amaçlarına uygun şekilde değişimi sağlamak üzere, malların, hizmetlerin ve düşüncelerin yaratılmasını, fiyatlandırılmasını, dağıtımını ve satış çabalarını planlama ve uygulama süreci olarak tanımlanmıştır. (Cemalcılar; 1987)
Pazarlama, karşılanmamış gereksinimleri ve talepleri saptayan; bunların büyüklüğünü ve olası karlılığını tanımlayıp ölçen, organizasyonun hangi hedef pazarlara en etkin şekilde hizmet verebileceğini belirleyen; seçilen bu pazarlara hizmet edecek uygun ürünlere, hizmetlere ve programlara karar veren; ve organizasyondaki herkesin müşteriyi düşünüp, ona hizmet etmesini isteyen işletme fonksiyonudur. (Kotler; 2005)
Günümüz pazarlama uygulaması, genelde bugün bir satışa ve yarın kaybedilmiş bir müşteriye yol açan ticari işlemlere olna bağlılığın ötesine geçmelidir. Pazarlamanın amacı, sadece bir ürünü ya da hizmeti satmak değil, müşterilerle karşılıklı uzun vadeli ve kazançlı bir ilişki kurmaktır. Kısacası, pazarlamanın işi, insanların değişken gereksinimlerini karlı fırsatlara dönüştürmektir. (Kotler; 2005)
Kaynaklar
Cemalcılar, İ. (1987), “Pazarlamanın Tanımı”, Pazarlama Dünyası, Yıl:1, Sayı:5, Eylül/Ekim, 1987
Kotler, P. (2005), “Marketing Insights From A To Z”, John Wiley & Sons, ABD
Kotler, P. (2005), “Marketing Insights From A To Z”, John Wiley & Sons, ABD
Mucuk, İ. (1997), “Pazarlama İlkeleri”, Türkmen Kitapevi, İstanbul