Folksonomic – Web Etiketleri

Ozan Peneklioğlu (26.02.2007)
Folksonomic, ya da Türkçe tabiriyle web etiketi, Web 2.0 kullanımını benimsemiş web sitelerinde (bloglar, fotoğraf albümleri, medya servisleri…vb), aktarılan içeriği özetleyen, anahtar kelimelerdir. Etiket sisteminin çalışma biçimi oldukça basittir. Kullanıcılar, hazırladıkları içerikleri etiketlendirirler ve ziyaretçiler bu etiketlere tıklayarak, ilgili konudaki diğer içeriklere ulaşabilirler, dolayısıyla ziyaretçiler görüntülemek istedikleri içeriklere oldukça hızlı bir şekilde ulaşabilirler. Aşağıda bu hizmeti sunan farklı web sayfası örneklerini bulacaksınız:

http://del.icio.us/; internet kullanıcılarına yönelik sosyal bir favoriler sayfasıdır. Web sayfasının üyeleri, web üzerinde beğendikleri, saklamak ve paylaşmak istedikleri web sayfalarını bu web sitesi üzerinden, kendi yarattıkları etiketleri kulanarak,ziyaretöilerle paylaşabiliyorlar.

http://www.flickr.com/; internet kullanıcıları için fotoğraf konusunda arşiv yapma, arama, ve paylaşma konularında hizmette bulunan bir web sitesidir. Bu web sitesi üzerinden de, kullanıcılar web etiketlerini kullanarak, paylaşımda bulunabiliyor, arama yapabiliyorlar.

http://www.digg.com/; internet kullanıcılarının internet üzerinde dolaşırken karşılarına çıkan haberleri, diğer kullanıcılarla paylaşabilmesi amaçlı olarak yapılmış bir web sitesidir.

Yazıda bahsettiğim her üç web sayfası da web 2.0 teknolojisini ile kullanıcılarına hizmet veriyor. Web sitesi yöneticilerinin kontrolünün en aza indirildiği teknoloji olan web 2.0 teknolojisi ile kullanıcılar içeriklerini istedikleri gibi etiketlendirebiliyor, istedikleri gibi kulanabiliyor, paylaşabiliyor ya da depolayabiliyor.