Yenilikçiliğin 12 Yeni Formülü
Fadime Bazzal (Capital – Şubat 2007)
Günümüzde her ne kadar CEO’ların ajandasındaki en önemli konu bu olsa da, şirketler inovasyona oldukça kısıtlı bir açıdan bakıyor. “İnovasyon nedir” sorusuna çoğunlukla dar bir bakış açısıyla cevap veriyorlar. İnovasyonu çoğunlukla yeni ürün ve hizmet geliştirmek olarka değerlendiriyorlar. Oysa inovasyonu üretim süreci, tedarik yönetimi, çözüm üretme, müşteri algısı gibi pek çok alana taşımam mümkün.
“İnovasyon nedir” sorusunun aslında uzunca bir cevabı var. Yeni ürün ve hizmetler dışında şirketlerin inovasyon yaratabilecekleri iş süreçleri, tedarik zinciri yönetimi, müşteri deneyimi gibi tam 12 temel alan bulunuyor. Bu 12 temel konuda neler yapmanız gerektiğini öğrenmenin en iyi formülü ise, örnek uygulamaları incelemek.
Sawhney ve arkadaşlarının yayımladıkları “The 12 Different Ways for Companies to Innovate” adlı çalışma, şirketlerin inocasyon yapmaları için 12 farklı yol olduğunu örneklerle ortaya koyuyor.
1. Yeni ürün ve hizmetle öne çıkanlar
Inovasyon çalışmaları ilk ortaya çıktığında şirketler ürün ve hizmetler üzerinde farklılık yaratmaya odaklandı. İşletme yönetimi dünyasında “offerings” olarak adlandırılan bu yöntem, hala şirketlerin gözdesi olarak öne çıkıyor.
2. Aynı ekipmanla farklı ürünler
Ortak parçaların, yöntemlerin ya da teknolojilerin farklı ürünler için bir arada kullanılması ise farklı bir inovasyon süreci. “Platform” olarak adlandırılan bu süreçte, aynı üretim hattında benzer teknolojiler kullanılarak birbirinden farklı ürünler üretilebiliyor. Burada anahtar nokta, ürünün belirli bileşenlerinin birbirine benzemesi. Bu yöntemle birbirine yakn ürünleri çok daha ucuza ve daha verimli bir şekilde üretmek mümkün hale geliyor.
3. Müşteriye çözüm üreten kazanıyor
Ürün ve hizmetlerin müşteri sorunları göz önünde bulundurularak yenilenmesi “solutions”, yani “yeni çözümler üretilmesi” olarak değerlendiriliyor. Bu da inovasyon yaratmanın yöntemlerinden birisi olarak kabul ediliyor. Çok sayıda şirket tarafından kullanılan sistem, müşteri isteklerinin ürün ve hizmete entegre edilmesiyle farklı kombinasyonlar yaratmak anlamına geliyor.
4. Farklı müşteri segmentini ikna
Piyasaya sunulan her ürünün hedef kitlesi bellidir. Fakat bazı inovatif ürünler kendi hedef kitlesi dışındaki müşteriler tarafından da tercih edilebilir. Şirketlerin yeni müşteri segmentlerini ve karşılanmamış müşteri ihtiyaçlarını keşfetmesi de inovasyon yaratmanın yollarından.
5. Müşteriyi deneyimle yakalayanlar
Müşteriye bütünüyle odaklanarak, onların görüşünü, duygularını, hislerini işin bile ötesinde tutan şirketler artık bir adım önde. Bu tür inovasyonda, organizasyon ile müşteri arasındaki etkileşimi canlı tutmayı başaranlar ise epey az.
6. Gelir kaynaklarını çeşitlendirmek
Şirketler artık iş sistemlerini sürekli gözden geçirerek yeni bir değer yaratmanın yollarını arıyor. Gelir kaynaklarını çeşitlendirmek, yeni işbirlikleri ile yeni gelir kapıları yaratmak da yenilik olarak değerlendiriliyor. Müşterilerin ödemelerini nasıl yaptığını inceleyip, bu konuda yenilikler getirerek bile gelir artırmak mümkün.
7. Yepyeni bir organizasyon
İnovasyon, şirketlerin müşterilerine ve iş paydaşlarına yönelik değildir. Şirketlerin kendi organizasyonları içinde yarattıkları farklılıklar da, inovasyona örnek teşkil edebiliyor. Organizasyonel inovasyon, şirket aktivitelerinin kapsama alanı üzerinde yeniden düşünülmesini, farklı iş birimlerinin sorumluluklarının yeniden tanımlanmasını içeriyor.
8. Esnek ve hızlı düreç tasarımı
Esnek ve hızlı bir yapıya sahip olmak, şirketler için ciddi avantaj sağlıyot. Özellikle üretim odaklı çalışan şirketler, süreçlerini esneklik, verimlilik ve hız faktörlerini de dikkate alarak yapılandırdıklarında, rakipleri arasından sıyrılabiliyorlar.
9. Tedarik zinciriyle farkı yaratanlar
Tedarik zincirindeki inovasyon çalışmaları, şirketin pazardaki gücünü artıran en önemli unsurlardan. Hız dünyasında artık en iyiyi en kısa sürede teslim eden kazanıyor.
10. Farklı bir kanala ürünü satmak
Günümüzde inovasyon konusunda ön planda olan pek çok şirket, farklı dağıtım kanalları kullanmasıya dikkat çekiyor. Hatta son yıllarda ürün ve hizmetlerini farklı kanallarla tüketiciye ulaştıran örnekler de var.
11. Müşteriyi network’e dahil etmek
Şirketler, ürün ya da hizmetlerini sunarken, müşterilerini kendi networklerine dahil etmek isterler. Bu sayede rakiplerini önüne geçmek ve rekabet avantajı sağlamak için uğraşırlar.
12. Markanın bir sembol olması
Marka yaratmak hiç kuşkusuz iş dünyasının gündemindeki konuların başında geliyor. Marka olmadan yol alabilmenin zorluğunu gören şirketler, bu iş için çok ciddi bütçeler ayırıyor. Ancak artık markalar sadece bir ürün ya da hizmeti temsil etmiyor. Aynı zamanda bir yaşam stilini, bir yaklaşımı ya da bir misyonu da simgeliyor. Marka şirketin iletişiminde de önemli bir rol üstlenerek, müşterilerine bir söz veriyor.

“İnovasyon nedir” sorusunun aslında uzunca bir cevabı var. Yeni ürün ve hizmetler dışında şirketlerin inovasyon yaratabilecekleri iş süreçleri, tedarik zinciri yönetimi, müşteri deneyimi gibi tam 12 temel alan bulunuyor. Bu 12 temel konuda neler yapmanız gerektiğini öğrenmenin en iyi formülü ise, örnek uygulamaları incelemek.
Sawhney ve arkadaşlarının yayımladıkları “The 12 Different Ways for Companies to Innovate” adlı çalışma, şirketlerin inocasyon yapmaları için 12 farklı yol olduğunu örneklerle ortaya koyuyor.
1. Yeni ürün ve hizmetle öne çıkanlar
Inovasyon çalışmaları ilk ortaya çıktığında şirketler ürün ve hizmetler üzerinde farklılık yaratmaya odaklandı. İşletme yönetimi dünyasında “offerings” olarak adlandırılan bu yöntem, hala şirketlerin gözdesi olarak öne çıkıyor.
2. Aynı ekipmanla farklı ürünler
Ortak parçaların, yöntemlerin ya da teknolojilerin farklı ürünler için bir arada kullanılması ise farklı bir inovasyon süreci. “Platform” olarak adlandırılan bu süreçte, aynı üretim hattında benzer teknolojiler kullanılarak birbirinden farklı ürünler üretilebiliyor. Burada anahtar nokta, ürünün belirli bileşenlerinin birbirine benzemesi. Bu yöntemle birbirine yakn ürünleri çok daha ucuza ve daha verimli bir şekilde üretmek mümkün hale geliyor.
3. Müşteriye çözüm üreten kazanıyor
Ürün ve hizmetlerin müşteri sorunları göz önünde bulundurularak yenilenmesi “solutions”, yani “yeni çözümler üretilmesi” olarak değerlendiriliyor. Bu da inovasyon yaratmanın yöntemlerinden birisi olarak kabul ediliyor. Çok sayıda şirket tarafından kullanılan sistem, müşteri isteklerinin ürün ve hizmete entegre edilmesiyle farklı kombinasyonlar yaratmak anlamına geliyor.
4. Farklı müşteri segmentini ikna
Piyasaya sunulan her ürünün hedef kitlesi bellidir. Fakat bazı inovatif ürünler kendi hedef kitlesi dışındaki müşteriler tarafından da tercih edilebilir. Şirketlerin yeni müşteri segmentlerini ve karşılanmamış müşteri ihtiyaçlarını keşfetmesi de inovasyon yaratmanın yollarından.
5. Müşteriyi deneyimle yakalayanlar
Müşteriye bütünüyle odaklanarak, onların görüşünü, duygularını, hislerini işin bile ötesinde tutan şirketler artık bir adım önde. Bu tür inovasyonda, organizasyon ile müşteri arasındaki etkileşimi canlı tutmayı başaranlar ise epey az.
6. Gelir kaynaklarını çeşitlendirmek
Şirketler artık iş sistemlerini sürekli gözden geçirerek yeni bir değer yaratmanın yollarını arıyor. Gelir kaynaklarını çeşitlendirmek, yeni işbirlikleri ile yeni gelir kapıları yaratmak da yenilik olarak değerlendiriliyor. Müşterilerin ödemelerini nasıl yaptığını inceleyip, bu konuda yenilikler getirerek bile gelir artırmak mümkün.
7. Yepyeni bir organizasyon
İnovasyon, şirketlerin müşterilerine ve iş paydaşlarına yönelik değildir. Şirketlerin kendi organizasyonları içinde yarattıkları farklılıklar da, inovasyona örnek teşkil edebiliyor. Organizasyonel inovasyon, şirket aktivitelerinin kapsama alanı üzerinde yeniden düşünülmesini, farklı iş birimlerinin sorumluluklarının yeniden tanımlanmasını içeriyor.
8. Esnek ve hızlı düreç tasarımı
Esnek ve hızlı bir yapıya sahip olmak, şirketler için ciddi avantaj sağlıyot. Özellikle üretim odaklı çalışan şirketler, süreçlerini esneklik, verimlilik ve hız faktörlerini de dikkate alarak yapılandırdıklarında, rakipleri arasından sıyrılabiliyorlar.
9. Tedarik zinciriyle farkı yaratanlar
Tedarik zincirindeki inovasyon çalışmaları, şirketin pazardaki gücünü artıran en önemli unsurlardan. Hız dünyasında artık en iyiyi en kısa sürede teslim eden kazanıyor.
10. Farklı bir kanala ürünü satmak
Günümüzde inovasyon konusunda ön planda olan pek çok şirket, farklı dağıtım kanalları kullanmasıya dikkat çekiyor. Hatta son yıllarda ürün ve hizmetlerini farklı kanallarla tüketiciye ulaştıran örnekler de var.
11. Müşteriyi network’e dahil etmek
Şirketler, ürün ya da hizmetlerini sunarken, müşterilerini kendi networklerine dahil etmek isterler. Bu sayede rakiplerini önüne geçmek ve rekabet avantajı sağlamak için uğraşırlar.
12. Markanın bir sembol olması
Marka yaratmak hiç kuşkusuz iş dünyasının gündemindeki konuların başında geliyor. Marka olmadan yol alabilmenin zorluğunu gören şirketler, bu iş için çok ciddi bütçeler ayırıyor. Ancak artık markalar sadece bir ürün ya da hizmeti temsil etmiyor. Aynı zamanda bir yaşam stilini, bir yaklaşımı ya da bir misyonu da simgeliyor. Marka şirketin iletişiminde de önemli bir rol üstlenerek, müşterilerine bir söz veriyor.