Stratejik Yönetimde Misyon ve Vizyon'un Yeri

Ozan Peneklioğlu (18 Şubat 2007)

Tüm organizasyonlarda geleceğe yönelik amaç ve hedeflerin belirlenmesine ve bu hedeflere ulaşılabilmesi için yapılması gerekli işlemlerin tespit edilmesine imkan sağlayan bir yönetim tekniği olan stratejik yönetimin önemli iki unsuru olan vizyon ve misyon kavramları şirketler için nasıl bir öneme sahiptir ?

Amaca yönelik motivasyon kaynakları ve istenilen yere ulaşmak için izlenecek yol haritaları olan iki önemli kavram olan vizyon ve misyon günümüzde çoğunlukla şirketler için, şirketlerin sürdürülebilirliklerini ve gelişimlerini korumaları için kullanılmakta ve açıklanmaktadır.

İşletmenin misyonu onun varoluş nedeni olarak açıklanmakta ve strateji oluşturma sürecinde önemli bir başlangıç noktasıdır. İşletmenin vizyonu ise, misyondan farklı bir kavram olarak, gelecekte olmasını arzuladıkları durumun ifadesidir.(Ülgen, H. & Mirze, S.K.) Prof. Dr. Can Aktan vizyonu, “organizasyonun ulaşmak istediği amaç ve hedefleri ifade eder” şeklinde tanımlarken, misyonu ise “belirlenen amaç ve hedefler üzerinde odaklanmış bir görev duygusu” olarak tanımlamaktadır.(Aktan, C.)

Bu açıdan baktığımızda vizyon için, bizi gelecekte kendimizi görmek istediğimiz konuma götürecek amaç ve hedeflerimiz; misyon için ise bizi vizyon doğrultusunda, vizyonda belirtilen amaç ve hedeflere ulaştıracak olan yol, tanımlanmış, kişiye veya organizasyona özgü görevler diyebiliriz.

Stratejik yönetimin işletmenin, yaşamını sürdürebilmesi için ve rekabet üstünlüğü sağlayabilmesine yönelik belirgin bir yönetim faaliyeti olduğu açıktır. Bu bağlamda şirketler uzun vadede geliştirecekleri stratejilerini ancak ve ancak misyonları ve vizyonları doğrultusunda belirlerlerse başarıya ulaşacaklardır.

Referanslar
Aktan, C. (2007). Vizyon Ve Misyon Bildirilerinin Oluşturulması. www.canaktan.org
Ülgen, H.&Mirze, S.K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Literatür Yayınları, İstanbul