E-Posta Pazarlama ile SPAM Arasındaki İnce Kırmızı Çizgi

Mehmet Doğan (www.altiustutasarim.com - 14 Kasım 2006)

E-posta ile pazarlama, yılda 7.3 milyar dolar getirisi olan bir sektör. Geleneksel pazarlama araçlarına oranla çok ucuz bir teknik olmasına rağmen, geleneksel pazarlama araçlarına kıyasla, e-posta ile pazarlama yapmayı başarılı bir şekilde icra etmek gerçekten zor.

E-posta pazarlamacılığı doğru yapıldığında ise yüzlerce değişik platformda yapılan reklamlar ve kampanyalardan bile daha çok getirisi olan, etkileşim yaratan ve efektifliği takip edilebilen, ucuz ve kolay bir araç haline geliyor. Bugün İnternet kullanan hemen hemen herkesin bir email adresi var ve her İnternet'e girildiğinde ilk yapılan işlemlerden birisi email kontrol etmek. Bundan daha iyi bir yöntem düşünebiliyor musunuz müşterilerinize ulaşmak için?

Bloglar ve pazarlama emailleri, birbirleriyle viral pazarlama tahtı için yarışıyor fakat en azından kısa bir gelecek içinde, emaillerin gücü devam edeceğe benziyor. Viral pazarlamanın tacını şu an email taşıyor.

Peki iyi bir pazarlama e-postasında bulunması gerekenler neler? Neden Amazon, GAP, Yahoo gibi şirketler, bünyelerinde tam-zamanlı e-posta pazarlama uzmanları çalıştırıyor? Peki sizin şirketiniz bu 7.3 milyar dolarlık pastadan pay alabilir?

Gönderdiğiniz e-postaların tıklama oranını ölç, değişik versiyonları test et
E-posta, kolay ve ucuz pazarlama imkanı sağlamakta fakat ucuz pazarlama aracını, tamamen para harcamamak olarak görmemek gerekiyor. Gönderdiğiniz e-postaların değişik versiyonlarını birbirine karşı test edin. MailChimp şirketinin yaptığı bir araştırma sonuçlarına göre, kısa ve öz olan başlık, uzun ve "açıklayıcı" olan başlığa göre yüzde 28 daha fazla tıklama alıyor.

Müşterilerinize e-posta ayarlarını değiştirebilmeleri için gerekli kontrolü ve açıklamayı veriniz ve onların "ayarları değiştirme" işlemini yapmalarını kolaylaştırınız
Bir çok kişi, sizden, her hafta e-posta almak istemeyebilir. Müşterilerinize, e-posta ayarlarını değiştirmesi konusunda gerekli açıklamayı ve özgürlüğü, gönderdiğiniz e-posta içinde veriniz. Onların yalnızca, sitenizin belirli ürün kategorilere üye olabilmelerine olanak sağlayın. Herkese aynı kampanya ve fırsat e-postaları göndermeyin.

E-posta başlığını, bir bakışta e-postanın içeriğini anlatacak, merak uyandıracak ve tıklama arzusu verecek şekilde seçiniz/yazınız.
E-posta pazarlamanızdaki tıklama oranını artırmanız, e-postanın başlığının ne kadar etkili olduğu ile doğru orantılı.

Müşterilerinizin duygularına hitap edecek şekilde e-posta içeriği hazırlayın.
Kimsenin, düz, hiçbir duygu ve satın alım arzusu yaratmayacak e-postalara harcayacak zamanı yok. E-postanın içinde müşteriniz ile ürün arasında; müşteriniz ile şirketiniz arasında ve müşteriniz ile markanız arasında kişisel bir duygu yaratmaya çalışın.

İzin almadan, müşterilerinize e-posta göndermeyin!
Onların, sizin göndereceğiniz e-postalara abone olması için bir neden verin. Onların kendilerini "özel" hissetmelerini sağlayın. Sanırım izinsiz e-posta göndermemenin nedenlerini açıklamama gerek yok. En kısa ve öz nedeni: herkes SPAM'den nefret ediyor. Müşterilerinize, e-posta aboneliği karşılığında bir şeyler verin.

E-postanızda mutlaka "İlk 10/En Çok 10" türünden listeler bulundurun.
Pazarlamacılar çok iyi bilir ki tüketiciler, başkalarının ilgilendiği, satın aldığı ürünlerle daha çok ilgilenirler. Buna Inukshuk adı veriliyor. Müşterilerinize, diğer müşterilerin en çok ilgilendiği ürünleri sunarak üst ve çapraz ürün satım oranını artırmaya çalısın.

E-postanın içeriğini, müşterilerinizin ihtiyaç ve ilgisine hitap edecek şekilde kaleme alın
Müşteri e-postaları, şirketiniz ile ilgili değil, müşterileriniz ile ilgili. Onlara, onların hedeflerini karşılayacak, onların ilgisini çekecek, onların işine yarayacak içerik gönderin. Kullanıcı deneyimi kavramını her zaman aklınızda bulundurun ve "bu göndereceğim e-posta müşterimin kullanıcı deneyimini nasıl etkileyecek?" sorusunu sorun kendinize.

Onların tıklama arzusunu artıracak, pazarlama diliyle "call to action" (onların sitenizle ilişkiye/etkileşime girmesini sağlayacak) türünden e-posta ve varış sayfaları hazırlayın."
100 lira harcayan herkese yüzde 20 indirim", "28 Haziran tarihinde ne alırsanız alın, kargo ücretini biz ödüyoruz", "Bankamızdan taşıt kredisi alan herkesin yeni arabasına, bizden hayırlı olsun hediyesi: iPod Nano"

Başarılı, tıklama ve bitiriş rakamı yüksek e-postaları değişik zamanlarda yeniden gönderin.
Test ettiğiniz, izlediğiniz ve başarısından emin olduğunuz kampanya ve pazarlama e-postalarını, değişik zamanlarda, yeniden göndererek hem "tekrarın" tüketici üzerindeki olumlu etkilerinde yararlanıp hem de markanızın kalıcılığını, e-postalarınızın güvenirliğini artırabilirsiniz.

E-posta abone listenizi, bu tip listeleri satan şirketlerden satın almayın!
Kendinizin oluşturduğu müşteri e-postalarını başkalarıyla paylaşmayın! Pazarlama e-posta gönderme işini, bu tip işleri yaptıklarını söyleyen, pazarlama değil bilişim işiyle uğraşan şirketlere bırakmayın!

Yazının orjinal hali için
buraya tıklayın.